onsdag, februari 24, 2010

Min praktik på lokaltidningen

Photobucket

Jag har nu praktiserat på Hallands Nyheter i tre dagar. Jag är allmänreporter för Falkenbergssidorna. Det funkar rätt bra, jag lär mig nya saker varje dag. Hur publiceringsprogrammet fungerar, hur kaffemaskinen fungerar och hur redaktionen fungerar. Dessutom försöker jag vänja mig vid tidiga morgonmöten. Igår stod mitt namn i tidningen. Det har det gjort förut, men aldrig under en artikel. Min första byline är ett faktum, en härlig känsla.

Jag har hållit en ganska låg profil hittills. Inga grova skämt vid fikabordet, inga vågade rubrikförslag och inga extrema nyhetsidéer. Det är nog bäst att känna av lite först.

Igår gjorde jag Dagens Fråga för första gången. Jag visste att det bara var en tidsfråga. För er som inte är från Halland handlar det om att ställa en lagom lättsam (och gärna aktuell) fråga till fem personer på stan. Dagens Fråga publiceras dagligen på sista sidan i tidningen. Just min Dagens Fråga var; "Falkenbergs kommun har ont om skyfflar till snöröjningen. Har du en skyffel att låna ut?" Alla svarade nej. Ett par följdfrågor utvecklade svaren och jag fick ihop min Dagens Fråga. Eftersom jag kan fota själv behövde jag inte ha med mig en fotograf, vilket alltid är positivt rent effektivitetsmässigt. Det var nog inte sista gången jag får göra Dagens Fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar