måndag, mars 29, 2010

Att stava fel

Photobucket

Jag hatar felstavningar. Som med mycket annat är det alltid värst när det gäller en själv. Mitt mardrömsexempel var när jag skrev ett personporträtt för skolan och råkade skriva k istället för l sist i rubriken "Håkan vill bara ha kul".

Jag är alltid väldigt noggrann med hur jag skriver. Felstavningar som i exemplet ovan händer väldigt sällan. Särskrivningar är något av det fulaste jag vet. Haltande grammatik ger inget seriöst intryck. Allt oftare stör jag mig på dåligt översatt skönlitteratur. Jag är ingen språkpolis som vill tillrättavisa människor. Folk får ju skriva som de vill. Jag kan bara konstatera att jag själv har väldigt svårt för att läsa texter med många språkfel. Jag följer bara bloggar som har en någorlunda hög nivå på språket. När jag skriver sms försöker jag i största möjliga mån använda mig av fullständiga ord istället för förkortningar. Jag hatar internetuttryck som lol, rofl och omg.

För ett par år sedan var jag inte alls lika bra på att skriva. På högstadiet fick jag bara betyget G i Svenska. Då tyckte jag att det var så trist att inte kunna uttrycka mig bättre i skrift. Jag gav mig fan på att bli bättre. Jag valde samhällsprogrammet på gymnasiet och läste Svenska A, B och C. Jag skrev långa arbeten i Samhällskunskap och Historia. Mitt språk blev allt bättre, mitt ordförråd rikare och min grammatik mer korrekt. Det blev helt plötsligt kul att skriva, för att jag till slut var ganska bra på det.

Ända sedan jag började på journalistutbildningen i Kalmar har jag haft inriktningen klar för mig. Jag ska bli en skrivande journalist. Jag ska jobba på tidning. Vi har fått prova på radio och tv, men jag har inte fastnat för något av dem. Det är därför synd att utbildningen i Kalmar har så lite fokus på språkförbättring. Jag vill ju bli ännu bättre på att uttrycka mig i skrift, när jag nu tänkt livnära mig på det resten av livet.

I juni 2011 tar jag examen. Då kommer jag förmodligen skriva ungefär lika bra som nu.

5 kommentarer:

  1. Du har stavat fel till "enda". Det stavas "ända" i detta fall.

    SvaraRadera
  2. Du har skrivit "Allt oftare stör jag mig dåligt översatt skönlitteratur.".

    SvaraRadera
  3. Emma: Tack!

    Anonym: Attans också, jag borde korrekturläsa i fortsättningen.

    SvaraRadera