tisdag, mars 30, 2010

Ekonomijournalistik

Ekonomijournalistik är ganska tråkigt. Igår var det kursintroduktion. Det är ungefär precis så trist som jag förväntade mig. Jag vet, det är inte bra att gå in med en negativ inställning, men jag kan inte hjälpa det. De senaste två dagarna har jag fått flashbacks till gymnasiets Företagsekonomi A. Vi har gått igenom olika typer av bolag, hur en årsredovisning ska läsas och en massa annat mer eller mindre viktig kunskap.

Jag har ingenting emot föreläsningar. Vår lärare är en bra talare. Det är inte så svårt att hänga med, det finns tid att anteckna allt väsentligt och Powerpointen är välgjord. Det är väl bara mig det är fel på. Jag är inte det minsta intresserad av ekonomijournalistik. Jag vill inte skriva för Dagens Industri. Jag vill inte bli en humorlös nyhetsuppläsare på A-ekonomi.

Kursens sista två veckor ska ägnas åt ekonomijournalistik i praktiken. Vi ska producera nyhetsartiklar om ett visst företag, en viss bransch eller något annat som har med pengar att göra. Förhoppningsvis har jag koll på alla termer tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar