onsdag, mars 10, 2010

Jag har fått sommarjobb

Photobucket

Idag, runt klockan tre på eftermiddagen, stod jag vid redaktionens kaffeautomat. Då kliver en av tidningens ekonomer fram och frågar om jag har sökt semestervikariat på Hallands Nyheter. Ja, det har jag, svarar jag och ser frågande ut.

- Du har precis fått jobbet, svarar hon.

Det visade sig att det var just hon som var ansvarig för ansökningarna om semestervikariat. Min arbetsperiod sträcker sig till tre veckor, de tre sista i juli. I kortaste laget kanske, men jag är oerhört nöjd med att överhuvudtaget få något. Ska jag vara helt uppriktig trodde jag inte att jag skulle få något journalistiskt sommarjobb. Jag trodde inte att mina prestationer under praktiken skulle räcka långt. Tvärtom var jag smått orolig för att min oförmåga till att bli färdig med alla uppdrag jag tilldelas på morgonmötena skulle bli spiken i kistan. Nu vet jag inte hur mycket mina små praktikartiklar har imponerat på redaktionen, men så katastrofalt dåligt intryck kan jag inte ha gjort.

Idag blev jag för ovanlighetens skull klar med alla artiklar i tid. En timme före arbetsdagens slut var allt inlämnat. Men inte sitter jag och rullar tummarna i 60 minuter. Nej, jag gick med raska steg in på nyhetschefens kontor och anmälde mig till hans förfogande. Genast fick jag ett nytt uppdrag, en Stockholmsnyhet som gick att vinkla ner på lokal nivå. Imorgon ska jag på presskonferens på ett bilmuseum. Och så fyller mamma 46 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar