fredag, mars 19, 2010

Jag har klippt mig

Photobucket

Mamma klippte till mig igår. Det var skönt. Jag brukar se ut som en luffare när mitt hår blir lite längre. I ett par år levde jag i tron att jag passade i ganska långt hår. Nu är jag lite klyftigare och satsar på några centimeter kortare.

Frisyrer är ett intressant ämne. Det kan säga mycket om människor. Om vad de lyssnar på för musik, om vilken social status de har, om vilken utbildningsnivå de har och så vidare. Egentligen bygger sådana slutsatser mest på fördomar, men ändå är det omöjligt för mig att helt förkasta teorier om frisyrer. Kristna frisyrer, politiska frisyrer, trendiga frisyrer, tråkiga frisyrer, hårdrocksfrisyrer, frisörfrisyrer och så vidare. Det är tacksamt att kunna placera in folk i fack endast genom att titta på håret. Jaha, han är vegetarian. Jaså, hon är punkare. Titta, en rasist! Okej, nu överdriver jag lite. Jag är inte så kategorisk, även om jag omedvetet gör en del associationer. Det är nog ofrånkomligt.

Jag har en ganska trist frisyr, det måste jag erkänna. Inget som sticker ut eller skapar reaktioner, möjligen bortsett från min hårfärg. Med plattång och hårspray håller jag håret i schack, jag vill ju inte se ut som Erik Hassle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar