torsdag, mars 04, 2010

Lokaljournalisten Emil

Photobucket

Nu har jag praktiserat på Hallands Nyheter i snart två veckor, nästan halva praktiktiden. Jag har lärt mig otroligt mycket på bara den här korta tiden. Innan praktiken trodde jag att det inte var en större konst att vara lokaljournalist. Jag trodde att jag skulle klara det galant, att jag efter 1,5 års utbildning skulle vara en oslagbar lokaljournalist. Jag hade fel. Jag har säkert gjort minst ett dussin journalistiska misstag. Jag är långt ifrån lika effektiv som veteranerna på tidningen. Men jag lär mig. Ibland krävs ett par misstag för att jag ska förstå att jag gör fel.

Den andra veckan har gått mycket fortare än den första. Det är roligare nu, när jag är lite snabbare, lite bättre och lite mer erfaren. Nu blir jag helt plötsligt klar med alla uppdrag nyhetschefen ger mig för dagen. Varje dag publiceras någonting som jag står bakom. Tusentals människor har läst mina artiklar och tittat på mina bilder. För tillfället nöjer jag mig med den vetskapen.

Hittills har bara en av mina artiklar publicerats på tidningens hemsida. Webbredaktionen skriver de flesta av texterna själva och tar inte med särskilt mycket material från tidningen. För er som vill läsa finns min artikel här: http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.748920-har-inne-vantar-varen

1 kommentar:

  1. Hej Emil! Jag är en glad 21-åring som står i valet och kvalet inför höstens studier. Jag väljer mellan Journalistik & medieproduktion i Kalmar och Journalistik och Multimedia på Södertörns Högskola. Jag undrar lite - vad tycker du om utbildningen på LNU? Hur är programmet? Lärarna? Hur ser schemat ut - är det schemalagt varje dag eller hål för självstudier? Skulle du rekommendera det? Fördelar/nackdelar? Handlar journalistikdelen mest om elektroniska medier eller också mycket vanlig press? MVH Anna Sandahl / annasandahl.blogg.se / Oceanmaster_@hotmail.com

    SvaraRadera