tisdag, april 13, 2010

Franz Kafka är min idol

Jag läste ut Franz Kafkas Processen häromdagen. Extremt bra bok, den bästa jag läst på länge. Det tråkiga med att läsa Kafka är att alla andra också höjer hans verk till skyarna. Att älska Kafka är därför ungefär som att säga att Jesus är snäll, att Bert Karlsson borde banta eller att finanskrisen suger. Du behöver inte ens ha läst Kafka för att geniförklara honom.

Att läsa Kafka kan tyvärr bidra till en ganska elitistisk attityd; "Jag är bättre än dig, för jag har läst Kafka." "Milleniumtrilogin är bara svenneskit, läs lite riktig litteratur för en gångs skull. Prova Kafka."

Samtidigt ser det inte bättre ut från motsatt håll; "Tror du att du är något bara för att du läser Kafka?"

Men jag tänker inte ändra åsikt bara för att vara unik, cool och helgarderande. Jag gillar Kafka. För övrigt läser jag just nu Idioten av Fjodor Dostojevskij. Det är också en ganska elitistisk bok.

1 kommentar:

  1. hahaha läste kafta för ett tag sen, fast förvandlingen och tyckte den bara var helt OK.
    har köpt idioten, men den har legat på hyllan i på grund av min tidsbrist (eller det är i alla fall vad jag vill tro)

    SvaraRadera