tisdag, april 20, 2010

Moderaterna är inte rädda för HBT-personer

Det finns vissa normer för hur en journalistiskt intervju ska gå till. Det är åtminstone vad mina lärare har intalat mig under teoretiska och praktiska kurser i intervjuteknik. En av utbildningens första gästföreläsare, före detta radioreportern Björn Häger, talade sig varm om intervjuns tio budord och andra nyttiga tips. Björn Hägers tips handlar till stor del om att ställa frågor som inte är ledande, naiva, provocerande eller irrelevanta. Jag försöker hålla mig till dessa regler så gott det går, och allt som oftast fungerar det alldeles utmärkt. Ibland har intervjuer blivit skitdåliga trots min förkunskap, men då har det mest berott på tekniskt strul, tjuriga kalmariter, onyktra intervjupersoner eller andra plötsliga problem.

Inget illa menat mot Björn Häger och hans tio budord, men stundtals är det uppfriskande med journalister som vågar bryta mot konventionerna. Det behöver inte vara något märkvärdigt, det kan räcka med ett par provocerande frågor. Därför ger jag tummen upp till Jenny Stiernstedt på DN, som en gång för alla bevisar att Moderaterna inte är rädda för HBT-personer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar