torsdag, maj 06, 2010

Seasons in the Sun för skolbarn

Random-funktionen på iTunes kan ibland vara precis så slumpvis som den utger sig för att vara. För ett par minuter sen spelades Seasons in the Sun av Terry Jacks. Första gången jag hörde låten var under en engelskalektion på mellanstadiet. Min lärare Håkan tyckte att vi skolbarn skulle lära oss uppskatta lite riktig musik. Det hade han naturligtvis rätt i.

Då, som 11-åring, berördes jag starkt av låtens tema. Seasons in the Sun handlar om en döende man som tar farväl av familjemedlemmar och vänner. Terry Jacks sjöng om hur jobbigt det var att dö. För en 11-åring var det en ganska surrealistisk upplevelse. Av någon anledning har låten hamnat i mitt iTunes-bibliotek. Efter alla år som passerat sedan den där engelskalektionen kommer jag fortfarande ihåg texten. Kanske på grund av att min lärare Håkan var så pedagogisk att han till och med gav oss utskrifter av låttexten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar